الخلاف في الرأي يفسد للود ألف قضيه - مقال كلاود
 إدعم  المنصة   
makalcloud
تسجيل الدخول

الخلاف في الرأي يفسد للود ألف قضيه

أحمد جمال

  نشر في 26 فبراير 2015  وآخر تعديل بتاريخ 08 يناير 2016 .

في ناس مُصرّه تجادلك وتستفزك وتصنفك وتحول أي خلاف في الرأي لخلاف شخصي .. بتتعمد كده عشان تخليك تسيب النقاش ودفاعك عن الفكرة الرئيسة وتضيع الوقت في الدفاع عن نفسك وتثبت أنك ( مش كذا) والدليل كذا وكذا، وتسيب الموضوع وتقدمله سي في بإختياراتك ومواقفك السابقة وتوضحله انحيازاتك كلها وتبقى مضطر تكتبها من وقت للتاني عشان شكلك قدام الناس ..

يسيب الحتة دي ويروح على حتة تانية: يجرحك شخصياً أو يسب المعسكر اللي أن واقف في صفه عشان تدافع عن نفسك فيقولك أنت بتدافع عنهم؟ أنت نسيت كذا وكذا وكذا ... لو اتسحبت للنقطة دي الفكرة اللي أنت بتناقشها وبتدافع عنها هتسيح منك وفي النهاية مش هتوصل لنتيجة .. النقاش في الحالة دي لا يؤدي لأي نتيجة فأحسنلك سقع للناس دي وسيبها تهري، وكمّل ..

قول اللي أنت مقتنع بيه من غير ما تتسحب لنقط تانية مهما تتكلم فيها رأي اللي بيناقشك مش هيتغير لأنه مش عاوز يفهم .. عاوز يجادل .. الألوان عنده أبيض وأسود بس .. عقله الضيق متسستم على (مع أو ضد) .. مستعد يبيع ألف قضية عشان معندوش جرأة الدفاع عن واحدة فيهم .. ميقدرش يتحمل كلام هيتقال عليه لو قال الحق .. ميقدرش يناصر مظلوم ظلمه قبل كده .. ميقدرش يتحمل تبعات الوقوف في الخانة الصح عشان صحابه وقرايبه ومنظره .. بيمشي مع التيار والأغلبية .. بيناقش عشان ينتصر عليك مش عشان يفهم ويقتنع ويوصل للحقيقة ..

في فرق بين تغيير المبدأ وتغيير الرأي .. عقلك مصنوع للتكيف مع المتغيرات .. للتفكير .. المبدأ ثابت لا يتغير والرأي قابل للتغيير ومش لازم ندلل بمواقف الأنبياء والصحابة ونكتب اقتباسات لحكماء ونجيب آيات قرآنية وأحاديث تدلل أننا صح .. ما تتعبش نفسك .. قول اللي في دماغك وطظ في أي حاجة تانية.


  • 4

   نشر في 26 فبراير 2015  وآخر تعديل بتاريخ 08 يناير 2016 .

التعليقات


لطرح إستفساراتكم و إقتراحاتكم و متابعة الجديد ... !

مقالات شيقة ننصح بقراءتها !



مقالات مرتبطة بنفس القسم













عدم إظهارها مجدداً

منصة مقال كلاود هي المكان الأفضل لكتابة مقالات في مختلف المجالات بطريقة جديدة كليا و بالمجان.

 الإحصائيات

تخول منصة مقال كلاود للكاتب الحصول على جميع الإحصائيات المتعلقة بمقاله بالإضافة إلى مصادر الزيارات .

 الكتاب

تخول لك المنصة تنقيح أفكارك و تطويرأسلوبك من خلال مناقشة كتاباتك مع أفضل الكُتاب و تقييم مقالك.

 بيئة العمل

يمكنك كتابة مقالك من مختلف الأجهزة سواء المحمولة أو المكتبية من خلال محرر المنصة

   

مسجل

إذا كنت مسجل يمكنك الدخول من هنا

غير مسجل

يمكنك البدء بكتابة مقالك الأول

لتبق مطلعا على الجديد تابعنا