ياما دقت على الراس طبول . - مقال كلاود
 إدعم  المنصة   
makalcloud
تسجيل الدخول

ياما دقت على الراس طبول .

ياما دقت على الراس طبول .

  نشر في 31 أكتوبر 2015 .

مفيش حد  ممرش بتجارب فاشلة  ومفيش حد متعرضش للصدمات  ومفيش  حد  محتكش بناس سلبيين  بتفكير سلبى  وفكر  متخلف  ومحبط  . 

وعلى رأى المثل  ياما دقت على الراس طبول  . وياما هتشوف  فى الحياه  من أزمات  ومشاكل وسلبيات  وفشل  وإحباط من كل الناس اللى حواليك ,طول مالنفوس مش صافية  ,وطول ما الخير  دخيل .

الناس  في الحياه  قلوبها مش صافية  مهما  إن كانت بتبينلك عكس  كدة , مفيش حد  مبيحسدش  ومفيش حد  مبيحقدش  ومفيش حد مبيبصش لعيشة غيره  ومفيش حد راضي  بحاله  وكاتم  جواه   إلا   وبيتمنى بينه  وبين نفسه إنه ربنا يبدل أحواله .

مش هتلاقى حاجة  دايمة  ..  لا صحابك  بتوع  ابتدائى  ولا  بتوع  اعدادى  ولا اللى شوفتهم فى ثانوي  ولا اللى  عرفتهم  فى  الجامعة .

وصاحبك اللى  فى وشك  حبيبك  ,من ورا ضهرك  عدوك  وزي ماالمثل  قال  

(فى الوش مراية  وفى القفا سلاية )

مهما  حكيت لصاحبك  همك  وألمك وحزنك  ,مش هيقدر يخفف عنك  ,حتى لو يبان انه زعلان عشانك  بس يكاد يكون فرحان داخليا   باللى بيحصلك  من سلبيات  او فشل  وخلافه .

صاحبك  اللى  لو كنت فرحان  ورجعتله عشان تشاركه فرحتك  ,ميفوتش يوم  وفرحتك  تزول .

#اسمع_منى  ... ومتحكيش همومك  لحد  غير ربنا  .. هو الوحيد اللى قادر  يسعدك . #



  • Aya sweid
    طالبة بكلية الهندسة قسم الميكانيكا جامعة الزقازيق
   نشر في 31 أكتوبر 2015 .

التعليقات


لطرح إستفساراتكم و إقتراحاتكم و متابعة الجديد ... !

مقالات شيقة ننصح بقراءتها !



مقالات مرتبطة بنفس القسم













عدم إظهارها مجدداً

منصة مقال كلاود هي المكان الأفضل لكتابة مقالات في مختلف المجالات بطريقة جديدة كليا و بالمجان.

 الإحصائيات

تخول منصة مقال كلاود للكاتب الحصول على جميع الإحصائيات المتعلقة بمقاله بالإضافة إلى مصادر الزيارات .

 الكتاب

تخول لك المنصة تنقيح أفكارك و تطويرأسلوبك من خلال مناقشة كتاباتك مع أفضل الكُتاب و تقييم مقالك.

 بيئة العمل

يمكنك كتابة مقالك من مختلف الأجهزة سواء المحمولة أو المكتبية من خلال محرر المنصة

   

مسجل

إذا كنت مسجل يمكنك الدخول من هنا

غير مسجل

يمكنك البدء بكتابة مقالك الأول

لتبق مطلعا على الجديد تابعنا