قتلت نفسك ...ليه !! - مقال كلاود
 إدعم  المنصة   
makalcloud
تسجيل الدخول

قتلت نفسك ...ليه !!

قصتي..

  نشر في 21 فبراير 2015  وآخر تعديل بتاريخ 08 يناير 2016 .

اضواء باهته..

عيون تفتح..

مشهد..يتكون تدريجيا

عجب العجاب

اية ده؟؟

انا ازاي واقع كده في الشارع!!

!!هو انا كان مغم عليه ولا اية

اية ده كمان ...ده انا علي كوبــري كبير

وهو مفيش ناس حوليه ليه خالص

انا كنت مخطوف ولا اية ؟؟

(جلس معاذ ..يتفقد نفسه و يحاول يفهم وهو في رعب حقيقي

...طيب لما اقوم اشوف اي حد يساعدني

انا ماشي بقالي ساعه

ولا الكوبري بيخلص...علي امتداد عيني

ولا انا شايف حد

ياااا رب ...هو ده كابوس ولا اية؟؟هتجنن

اية ده ...في حد هناك اهووو

شاب شكلة ابن نااس

انت يا عم ....انت ابوس ايدك رد عليه

انت بتعمل اية يا مجنون

(الشاب يقفز علي سور الكوبري ..وينظر الي البحر في يأس

صرخ معاذ فيه ...بكل ما يملك من قوة

يا عم الحاج ...هتمووت نفسك كده

اصبر كلمني ....حرااااام عليك

(نظر اليه الشاب ...في دهشة حقيقية وقاله

انت عاوز تنقذني ...ده انت السبب اني هنتحر

ومع نظره الشفقة و الاحباط ...قفز في الماء

وغرق في لحظات

اما ..معاذ ...

فبكي ....وهو يقول لنفسه ...

اية ده بس يااا ربي ...هو عمل كده ليه !!!

و سرت في جسده ...قشعريرة و تيار من الخوف الشديد

________

بعد نص ساعه من الذهول

قال معاذ لنفسه ...انا هكمل مشي انا تعبان و تايه

ومع المشي ...لاحظ صندوق كبير

زجاجي شفاف

اية ده؟؟ في شاب محبوس جواه

عنيه ..بتستنجد بيه

ده عاوزني انقذه

باين انه مش عارف يتنفس ..ومع الوقت هيمووت

طيب اعمل اية انا ياااا رب ....دلوقتي

مفيش معايا حاجه ..اكسر الزجاج ده

مفيش ..مساعده من حد

(الشاب يختنق اكثر واكثر ..ويقول في الم و ضعف

اوعي تسبني اموووت ..لو مووت انت هتحصلني

فكر ..ازاي تنقذني يا معاذ

أية ده؟؟؟

هو عرف اسمي منين

حاول ...معاذ يجري ...ذهابا وايابا

رجع للصندوق ..وهو يلهث

فوجد الشاب ...قد فارق الحياة

فبكي ...مرة اخري لكن ..بحرقة اكثر

واستمر الذهول

________

يااااا الله ....الكوبري ليه نهاية

اخيرااااااا

بس اية ده ....قضبان سكه حديد

ومين دي كمااان ..يا ساتر استر

بنت مربوطة بحبال و سلاسل

ومن اعماق روحه..شجع نفسه

ان شاء الله ...هعمل المستحيل علشان انقذ حد

اقترب منها ...فقالت له

قوااام ...قوااام

الحقني

وبالفعل ...صوت قطار يقترب من بعيد

شد حيلك شوية ....يا معاذ

اصابه الذهوووول مرة اخري ...كيف تعرف اسمي ؟؟

انا بشبهه عليها

لكن لا وقت للتفكير ..القطار يقترب

القضبان ..تهتز

هدير المحركات ...لا يرحم ولا ينتظر

ومع الرعب في شرايينه

ضغط علي نفسه ...وكانه اله وليس بشر

وازاح الحبال و الحديد جانبا

و انقذ الفتاه ..قبل ان يأتي القطار بلحظات

ثم ..سقط علي الارض من شده الاعياء والتعب

فقالت له ..لماذا لم تنقذ وقتك و طاقتك

فقال :يعني اية ؟؟

وقتك ...ظل ينتظرك ..حتي انتهي و انتحر فلا جدوي

و طاقتك..كان بيموت وهو محبوس..

فقال معاذ : والله ...وحضرتك مين بقي ؟؟

فأجابته بثقة

انا يبني

أفكــارك اللي هتخليك تبدع في الحياة

لما ..شديت حيلك شوية ..انقذتني

انت اصلا ..بتتكون من التلات حاجات دوول

وقتك ...وطاقتك ..وافكارك الابداعيه

لو سبتنا ...نمووت

وطموحك ...هيموووت

أنت ..كمااان هتموووت ورانا وهتنتهي

اوووعي ...تقتلهم ..

باهمالك...

او تسيبهم تقتلهم الحياة و الضغوظ و الظروف

لانك كده ..هتقتل نفسك

مع السلامه يا معــاذ

ورحلت في صمـــت

(أستيقظ معاذ فجأة ..من النوم ..وهو يفكر ..ثم أبتسم

وشعر ان ..جسده امتليء بشحنه عاليه

من الاصرار و العزيمة و التفكير

وانطلق نحو الحياة

____________________

القصة : اهداء الي معــاذ ابن اختي

عمره 50 يوم

أحمد الشـــريف 



   نشر في 21 فبراير 2015  وآخر تعديل بتاريخ 08 يناير 2016 .

التعليقات


لطرح إستفساراتكم و إقتراحاتكم و متابعة الجديد ... !

مقالات شيقة ننصح بقراءتها !



مقالات مرتبطة بنفس القسم

















عدم إظهارها مجدداً

منصة مقال كلاود هي المكان الأفضل لكتابة مقالات في مختلف المجالات بطريقة جديدة كليا و بالمجان.

 الإحصائيات

تخول منصة مقال كلاود للكاتب الحصول على جميع الإحصائيات المتعلقة بمقاله بالإضافة إلى مصادر الزيارات .

 الكتاب

تخول لك المنصة تنقيح أفكارك و تطويرأسلوبك من خلال مناقشة كتاباتك مع أفضل الكُتاب و تقييم مقالك.

 بيئة العمل

يمكنك كتابة مقالك من مختلف الأجهزة سواء المحمولة أو المكتبية من خلال محرر المنصة

   

مسجل

إذا كنت مسجل يمكنك الدخول من هنا

غير مسجل

يمكنك البدء بكتابة مقالك الأول

لتبق مطلعا على الجديد تابعنا