مقومات النجاح .. ( 1 ) - مقال كلاود
 إدعم  المنصة   
makalcloud
تسجيل الدخول

مقومات النجاح .. ( 1 )

عايز تبقى صاحب مشروع خلال فترة قصيرة جدا ...!

  نشر في 07 ماي 2018 .

خليك متابعني وإقراء سلسلة المقالات اللي هنزلها بعنوان مقومات النجاح و أوعدك انك لو اتبعت الخطوات اللي أنا هقولهالك هتوصل لحلمك وتحقق النجاح اللي أنت عايزه .. وأنا هبقى ديما معك من خلال الصفحة وممكن تستفسر عن اى معوقات تقابلك ... عموما جرب .. ودلوقتي خلينا نبداء .. أول مقالة في سلسلة مقومات النجاح وهي بعنوان..

========

حدد أولا أنت عاير أيه ..

العملية دي في ناس كتير بتقول عنها انها أمر عادى وان كل واحد أكيد هو عارف عايز أيه .. ولكن في الحقيقة اغلب الناس لو سألتها أيه أحلامك وأهدافك من الحياة وأنت عايز توصل لأيه .. تلقيهم اتلخبطو وقالوا كلام كتير غير محدد عبارة عن تمنيات زى .. عايز يبقى عندي فلوس كتير وبيت كويس وعربيه وشركة وزوجة واولاد وابقى مستور .. وأظن إن اغلب الناس عندها نفس الرغبات .. ولكن دي كلها مجرد تمنيات وليست شيء محدد يمكن تحقيقه

========

طيب أزاي تحدد اللي أنت عايزه ..

أول سؤال تسأله لنفسك أنت بتحب تعمل أيه .. بمعنى أنت لما بتشتغل في أيه بتنسى الوقت ومتحسش باللي حواليك وفى نفس الوقت بتكون مستمتع باللي أنت بتعمله .. وده بنسميه الاستغراق .. مثلا في واحد هيقولي بحب السفر والرحلات وبستمتع جدا وأنسى الوقت وأنا في أي رحلة ومبحسش بالتعب .. تفتكروا أحسن مشروع بالنسبة له يكون أيه ... اظن يكون مجال السياحة ... وهكذا اللي بحب القراء يفكر في شغل متعلق ببيع وإنتاج الكتب .. واللي بيحب العربيات يحاول يشتغل في أي مجال متعلق بيها واللي بيحب الكورة ممكن يشغل في مجال الملابس الرياضية وهكذا .. المهم تكتشف أنت شغوف بأية.

========

وبكده نكون حددنا أول خطوة في طريق بداية مشروعك وهي مجال المشروع اللي أنت بتحبه ومستمتع جدا وأنت بتعمله .. أما الخطوة التانية في طريق نجاحك .. انتظروها في المقال اللي جاي ...وأي واحد عنده استفسار أو استشارة يبعتلي على رسائل الصفحة ويارب يكون الموضوع عجبكم .. عموما ها يبان من الليك ومن تعليقاتكم .


  • 1

  • DR. KHALED RAMZY
    خبرة تدريبية أكثر من 20 عام في مجال التدريب وتنمية المهارات الذاتية والإدارية .. قدم العديد من ورش العمل والدورات التدريبية المتنوعة .. بالهيئات الحكومية والمراكز والمعاهد التدريبية المتخصصة .. والعديد من المحاضرات والند ...
   نشر في 07 ماي 2018 .

التعليقات


لطرح إستفساراتكم و إقتراحاتكم و متابعة الجديد ... !

مقالات شيقة ننصح بقراءتها !



مقالات مرتبطة بنفس القسم

















عدم إظهارها مجدداً

منصة مقال كلاود هي المكان الأفضل لكتابة مقالات في مختلف المجالات بطريقة جديدة كليا و بالمجان.

 الإحصائيات

تخول منصة مقال كلاود للكاتب الحصول على جميع الإحصائيات المتعلقة بمقاله بالإضافة إلى مصادر الزيارات .

 الكتاب

تخول لك المنصة تنقيح أفكارك و تطويرأسلوبك من خلال مناقشة كتاباتك مع أفضل الكُتاب و تقييم مقالك.

 بيئة العمل

يمكنك كتابة مقالك من مختلف الأجهزة سواء المحمولة أو المكتبية من خلال محرر المنصة

   

مسجل

إذا كنت مسجل يمكنك الدخول من هنا

غير مسجل

يمكنك البدء بكتابة مقالك الأول

لتبق مطلعا على الجديد تابعنا