مراجعة فيلم La La Land 2016 ♥ - مقال كلاود
 إدعم  المنصة   
makalcloud
تسجيل الدخول

مراجعة فيلم La La Land 2016 ♥

La La Land 2016

  نشر في 25 يوليوز 2017 .

لا لا لاند (بالإنجليزية: La La Land) هو فيلم  موسيقي ، رومانسي ، درامي من كتابة وإخراج Damien Chazelle ، والعمل من بطولة Ryan Gosling و Emma Stone ، وتدور أحداث القصة حول Sebastian (رايان غوسلينغ) موسيقي متخصص بموسيقى الجاز ، شق طريقه بصعوبة من خلال عزف منوعات الأغاني خلال الحفلات في الحانات وممثلة طموحة يقعان في الحب في مدينة لوس أنجلوس. 

عرض الفيلم لأول مرة في 31 أغسطس 2016 في مهرجان البندقية السينمائي، قبل أن يبدأ عرضه في الولايات المتحدة في 2 ديسمبر 2016.

فيلم La La Land من الافلام الموسيقية اللي تحب تشوفها ومتملش منها و تحب تتفرج عليها اكثر من مرة ، لانه تحفة موسيقية زي whiplash ، High Strung ، sing بالاضافة انه بيحمل كام رسالة مهمة مثل الاصرار علي تحقيق الحلم مثل اي فيلم موسيقي بيتعمل لكن الميزة اللي ميزته عن اشهر الافلام الموسيقية والتي جعلت تصنيفه ال146 لاحسن 250 فيلم في التاريخ (imdb) واللي خلته يفوز ب 6 oscars هي الابداع في توضيح عيوب الشهرة وتأثيرها ع العلاقات الغرامية.  

الفيلم بدأ بداية موفقة بأغنية another day of sun ملائمة لنوع الفيلم "فيلم موسيقي" وبعد مرسخ المخرج في اذهاننا اننا علي موعد فيلم موسيقي رائع بفضل البداية الرائعة للفيلم بدأ يوضح حياة بطلي الفيلم Mia (ايما ستون) تعمل في كافيه وتتطمح لأن تكون ممثلة مشهورة وSebastian (رايان غوسلينغ) يعزف موسيقي الجاز في الحانات ويطمح انه يفتح ملهي للجاز ويُعيد بريق موسيقي الجاز ومع تصاعد نجاحاتهما يبدآن في مواجهة القرارات التي تُفكِّك النسيج الهش لعلاقة حبهما ، والأحلام التي سعيا لتحقيقها أمست تهدد علاقتهما بالفشل.

نبدأ بالcast

مخرج الفيلم Damien Chazelle اختار في البداية Ryan Gosling و Emma watson لاداء دور البطولة في الفيلم وبعد ما رفضت ايما واتسون الدور (الحمد لله) من اجل فيلم beauty and the beast ذهب الدور ل Emma Stone وانا مبقولشي الحمد لله تقليلا من ايما واتسون ولكن لاني مكنتش متخيل الفيلم من غير ايما ستون اللي ابدعت مع ريان غوسلينج وخرجولنا تحفة موسيقية ووجبة سينمائية دسمة بالاضافة ان الاغاني في فيلم beauty and the beast ايما واتسون مأدتهاش بطريقة كويسة ما بالك بقي كانت هتعمل ايه في فيلم موسيقي؟! المهم نرجع لموضوعنا دول الشخصيات الاساسية وبقية الcast مالوش لازمة وده من عيوب الفيلم.


 ثانيا الاخراج

انا شايف ان لولا الاخراج مكنشي هيبقي فيه فيلم اسمه La La Land الاخراج كان عالي والتصوير كان رائع والمشاهد السينمائية كانت رائعة واللي يوضحلك روعة المخرج وعبقريته هي الخدعة اللي عملها في نهاية الفيلم وفعلا يستاهل اوسكار احسن مخرج.


ثالثا نوع الفيلم

#الموسيقي اتقدمت بطريقة رائعة سواء من حيث بداية الفيلم بأغنية او وجود اغاني رائعة بالفيلم مثل City of Stars ... ويرجع الفضل في ده للرائع Justin Hurwitz وتستحق اوسكار احسن اغنية اصلية.

#الرومانسية اقتصرت علي بعض المشاهد مثل الرقص علي الاغاني ومساعدة كلا منهما للاخر في تحقيق حلمه ومنقدرشي نقول دي رومانسية لان العلاقة اللي بينهم كانت بسبب احلامهم مش حب.

#الدراما اتقدمت بشكل رائع من بطلي الفيلم وبالاخص ايما ستون اللي تفوقت ع رايان غوسلينج ولكن برضو ده ميقللشي من الاداء الرائع اللي اداه رايان

cinema mix

في النهاية انا شايفه ده احسن فيلم في 2016 وكان يستاهل اوسكار احسن فيلم ، الفيلم مفهوش عيوب غير ان مفيش حد بيساعد الشخصيات الرئيسية.

#التقييم

انا مقيم الفيلم علي imdb واعطيته 10/10 لان اي فيلم بيعجبني اوي بديله 10 علشان ببقي حابب اني اشوفه تاني وببقي عارف انه صعب يتكرر ولكن كمراجع للفيلم اعطيه 8.5/10














  • 1

  • Afr Oto
    football - movies - music
   نشر في 25 يوليوز 2017 .

التعليقات


لطرح إستفساراتكم و إقتراحاتكم و متابعة الجديد ... !

مقالات شيقة ننصح بقراءتها !



مقالات مرتبطة بنفس القسم

















عدم إظهارها مجدداً

منصة مقال كلاود هي المكان الأفضل لكتابة مقالات في مختلف المجالات بطريقة جديدة كليا و بالمجان.

 الإحصائيات

تخول منصة مقال كلاود للكاتب الحصول على جميع الإحصائيات المتعلقة بمقاله بالإضافة إلى مصادر الزيارات .

 الكتاب

تخول لك المنصة تنقيح أفكارك و تطويرأسلوبك من خلال مناقشة كتاباتك مع أفضل الكُتاب و تقييم مقالك.

 بيئة العمل

يمكنك كتابة مقالك من مختلف الأجهزة سواء المحمولة أو المكتبية من خلال محرر المنصة

   

مسجل

إذا كنت مسجل يمكنك الدخول من هنا

غير مسجل

يمكنك البدء بكتابة مقالك الأول

لتبق مطلعا على الجديد تابعنا