أينشتين بيتعلم مصري - مقال كلاود
 إدعم  المنصة   
makalcloud
تسجيل الدخول

أينشتين بيتعلم مصري

  نشر في 28 فبراير 2015  وآخر تعديل بتاريخ 08 يناير 2016 .

تخيل معايا لو كان أينشتين شاب مصري عادي في كلية في جامعة القاهرة بيفكر في النظرية النسبية واثباتها من وهو عنده 19 سنة,المفروض انه يوقف التفكير والعمل علي نظريته 4 سنين علشان يذاكر حاجات زي ,كام طن حديد في كل دولة ,وأنواع الدجاج في دولة معينة,ورياضة مالهاش أي علاقة بالواقع العملي ومعلومات تافهة عن الادارة ومحاسبة انتهي النظام اللي بيعلموه بيه من سنين,,لو فكر في اختراعه بس هيسقط وأبوه هيعاقبه ولو فكر يقدم اختراعه للجامعة هيقولوا خد الورق اللي مالوش لازمة دا وحطه في ....

تخيل كدا لو قاعد مع نفسه بالليل وبيردد كلام زي ,ان لو فيه مركبة جريت بسرعة الضوء الزمن هيبطأها,وان ازاي الناس اللي جوا القطر ثابتين والقطر متحرك وهما شايفينه ثابت واللي برا شايفين الاتنين كتلة واحدة! وان لو واحد بيجري علي رجليه 100 متر هيقطعه في زمن أد ايه ولو بسرعة الضوء أد ايه ,وتوحيد المكان مع الزمان(الزمكان) يعني المكان جزء من الزمن,تخيل لو كان لسه هيوصل لنتيجة وهي نظريته راح أبوه داخل عليه بالفانلة أم حمالات قالوا,ذاكرلك حاجة تنفعك وتنفع مستقبلك وسيبك من الهبل اللي بتعمله دا ياد يابن الجزمة!!

تخيلت؟! أهو فيه ألاف الشباب المصري زي أينشتين بس في حاجة هو بيحبها ولا عمره هيوصلها علشان محبوس في نظام تعليم غبي هيطع منه لا يفقه شئ في مجاله لانه درس في المجال دا أصلا علشان يبقي زي ابن خالته اللي دخل هندسة وعلشان فلوس ومكانة الكلية دي عند الناس يعني أسباب لا تمت للدراسة و(العلم) والثقافة بصلة !!



  • Mohamed Ghazaly
    شاب مصري بيضيع عمره في كلية التجارة علشان يطلع كاشير في جاد أد الدنيا,بحب الكتابة ومسحول في البلد دي زي أي واحد في سني فاتحولت لانسان تافه ودا كويس ومش بعمل حاجة غير الهروب..
   نشر في 28 فبراير 2015  وآخر تعديل بتاريخ 08 يناير 2016 .

التعليقات


لطرح إستفساراتكم و إقتراحاتكم و متابعة الجديد ... !

مقالات شيقة ننصح بقراءتها !




مقالات مرتبطة بنفس القسم





عدم إظهارها مجدداً

منصة مقال كلاود هي المكان الأفضل لكتابة مقالات في مختلف المجالات بطريقة جديدة كليا و بالمجان.

 الإحصائيات

تخول منصة مقال كلاود للكاتب الحصول على جميع الإحصائيات المتعلقة بمقاله بالإضافة إلى مصادر الزيارات .

 الكتاب

تخول لك المنصة تنقيح أفكارك و تطويرأسلوبك من خلال مناقشة كتاباتك مع أفضل الكُتاب و تقييم مقالك.

 بيئة العمل

يمكنك كتابة مقالك من مختلف الأجهزة سواء المحمولة أو المكتبية من خلال محرر المنصة

   

مسجل

إذا كنت مسجل يمكنك الدخول من هنا

غير مسجل

يمكنك البدء بكتابة مقالك الأول

لتبق مطلعا على الجديد تابعنا